Co jsou to tuky?

Co jsou to tuky?

Tuky nebo jinak řečeno lipidy, jsou sloučeniny složené z glycerolu, mastných kyselin a případně dalších složek, pokud se jedná o speciální tipy lipidů, jako například fosfolipidy nebo lipoproteiny.

Při vzniku lipidů se uplatňují hlavně tzv. vyšší mastné kyseliny. Některé ve svých molekulách obsahují jen jednoduché vazby, proto je voláme nasycené, některé obsahují dvojité vazby a takové kyseliny označujeme jako nenasycené mastné kyseliny.

„Nasycenost“ mastné kyseliny představuje odborný pojem, který informuje o přítomnosti resp. nepřítomnosti dvojitých vazeb ve struktuře molekuly. Takže nasycené mastné kyseliny (např. kyselina palmitová, kyselina stearová) jsou ty bez dvojitých vazeb ve struktuře a jejich nadměrný příjem bývá spojován se zvyšováním tzn. špatného LDL cholesterolu, s rozvojem obezity a se zvýšeným rizikem vzniku kardiovaskulárních onemocnění.

Nenasycené mastné kyseliny obsahují ve své struktuře jednu nebo více dvojitých vazeb (kyselina linolová, kyselina α-linolenová, kyselina arachidonová, apod.). Tyto polynenasycené mastné kyseliny se zvyknou ještě dále klasifikovat podle toho, zda mají první dvojitou vazbu navázanou na atom uhlíku č.3 (omega-3 mastné kyseliny) nebo č. 6 (omega-6) nebo č.9 (omega-9) a pod.

Čím více nenasycených mastných kyselin obsahuje příslušný lipid, tím je jeho konzistence tekutější a naopak čím více nasycených kyselin má ve své molekule, tím je tuk tužší. To je pro praxi důležitý ukazatel. Pokud víme, že naše strava by měla obsahovat přednostně nenasycené mastné kyseliny, pak tekuté zdroje tuků jsou pro nás jednoznačně vhodnější než klasické tuhé tuky (máslo, sádlo).

Trávení tuků probíhá hlavně na úrovni tenkého střeva. Ústní dutina ani žaludek nemají větší význam v jejich trávení. Převážná část mastných kyselin putuje krví do jater a odtud je tok těchto látek usměrňován dále.

Funkce mastných kyselin a tuků v organismu:

  • účastní se stavby buněk, zejména v nervové tkáni,
  • mají významnou účast na vstřebávání vitamínů rozpustných v tucích /A,D,E,K/,
  • představují zásoby energie,
  • utváří izolační vrstvu, která chrání organismus před působením chladu.

OMEGA-3 MASTNÉ KYSELINY

Omega-3 mastné kyseliny se nacházejí v rostlinné a mořské potravě a bez jejich dostatečného příjmu nedokáže organismus bezvadně vytvářet buněčné membrány, jejichž základní funkcí je polopropustnost, kterou se zajišťuje transport látek. Pokud je funkce buněčných membrán nedostatečná, projeví se to různými zdravotními problémy jako mozková mrtvice, srdeční infarkt, nepravidelná činnost srdce, některé druhy rakoviny, hypertenze, obstrukční plicní nemoc, poruchy pozornosti nebo deprese.

Omega-3 mastné kyseliny z rybího oleje obsahuje produkt Omega-3. Má výborný poměr mastných kyselin DHA a EPA, které jsou pro lidský organismus nezbytné.

Důvody, proč užívat Omega-3

  • podporují imunitní systém /snížení rizika infekcí/,
  • snižují hladinu LDL /"špatného"/ cholesterolu a hladinu triglyceridů,
  • snižují riziko kornatění tepen,
  • snižují rizika aterosklerotických onemocnění,
  • pomáhají snižovat krevní tlak, napomáhají účinnosti některých léků na krevní tlak,
  • mají schopnost zpomalovat koagulaci /srážení krve/, která může vést až ke vzniku krevních sraženin a mrtvici,
  • mají pozitivní účinky na místa receptorů inzulínu v buněčných membránách,
  • pravidelný a dostatečný přísun omega-3 pomáhá udržovat správné funkce nervové soustavy, dochází ke zlepšení některých neurologických onemocnění, pomáhají při psychických
  • problémech,
  • mají významné protizánětlivé účinky - často slouží při podpůrné léčbě některých onemocnění, po několika měsících jejich užívání bylo zjištěno snížení ranních ztuhlostí kloubů a na artritidu,
  • těhotné ženy by si měly zajistit pravidelnou konzumaci omega-3 k zajištění vývoje mozku a očí plodu,
  • nenasycené mastné kyseliny jsou citlivé na poškození volnými radikály, proto při jejich užívání by měly být současně užívány i antioxidanty.